facebook Newsletter Kontakt
<>   HRÁME   13/12   BEZZUBATÁ   18.00   VSTUPENKY

Predstavujeme Vám 28. divadelnú sezónu

12. 09. 2019

Predstavujeme Vám 28. divadelnú sezónu

28. SEZÓNA MESTSKÉHO DIVADLA ŽILINA

 

HEY! SLOVÁCI

 

Predstavme si, že neexistuje žiadne vybočenie zo šablóny. Žijeme v akejsi šedej a nudnej dystopii, kde vládne totalita, uniformita, unifikovanosť a ordinárnosť. Každý odklon od normálu, každá rozmanitosť sa prísne trestá. Neznesiteľná predstava. A vôbec nie tak úplne vzdialená realite, ktorú sme žili pred 30 rokmi. 28. sezónu Mestského divadla Žilina sme nazvali HEY! SLOVÁCI. Bude pôvodná a slovenská. Bude klásť znepokojivé otázky. Bude oslavou slobody ako zásadnej hodnoty Novembra 1989.


Miklós Forgács BEZZUBATÁ

réžia Eduard Kudláč

svetová premiéra 14. decembra 2019 vo Veľkej sále

Mladá žena sa zobudí bez horných rezákov. Spomienky má matné. Bola ženou s neodolateľným úsmevom a prchkou povahou. Asi bola Smrť a je s najväčšou pravdepodobnosťou tehotná. Kto je ona? Kto je Smrť? Kto je otec? Začína sa sureálno-bizarno-melancholické road-movie, cestovanie priestorom a časom, vnútornými a vonkajšími svetmi. Začína sa putovanie po zubárskych ambulanciách. Pátranie po sebe. Možno Smrť je po smrti. Čo robí Smrť na onom svete? Dá sa po smrti priviesť na (druhý) svet nový život? Kto urobí z Bezzubatej opäť Zubatú? Dramatik a interný dramaturg Divadla Thália v Košiciach Miklós Forgács ponúka zábavno paranoidné odpovede na príjemne znepokojivé otázky. Alebo naopak. Variácie na zmätenosť. V réžii umeleckého šéfa divadla Eduarda Kudláča.

 

Pavol Viecha, Tomáš Procházka, Anna Šoltýsová HEY! SLOVÁCI

réžia Pavol Viecha, Tomáš Procházka, Anna Šoltýsová

svetová premiéra 8. februára 2020 v Štúdiu

Počas jedného mesiaca budú dvaja mladí režiséri Pavol Viecha a Tomáš Procházka a ich mladá kolegyňa Anna Šoltýsová postavení pred výzvu napísať a zinscenovať tri krátke jednoaktovky na tému inakosti. Prečo inakosť naháňa mnohým z nás hrôzu, znechutenie a pocit ohrozenia? Prečo máme tendenciu určovať, ktorá inakosť je v poriadku, a ktorú treba zrovnať s priemerom? Kde je hranica, za ktorú odmietame ísť a prečo? Tri miniinscenácie, ktoré sa pokúsia nerobiť v rozdielnosti rozdiely. Pretože rozdielnosť a pestrosť je prirodzená a potrebná. Jeden z troch námetov, ktorý bude najviac rezonovať, uvedieme v ďalšej sezóne ako samostatnú inscenáciu.

 

Peter Lomnický IRMIN SEN

réžia Rastislav Ballek

svetová premiéra 4. apríla 2020 vo Veľkej sále

Nad sýrskou púšťou zapadá slnko. Prichádza noc. Z diaľky počuť zavíjanie divých zvierat. V chodbe prekúreného bytu sa pár oblieka do divadla. Muž ešte nevie, že ona ho už prakticky opustila. Mačka s počudovaním sleduje myš, ktorá sa jej nebojí. Myš, nechápe, prečo by sa mala báť mačky. Herci v tejto hre nechápu, prečo hrajú zvieratá. Herečka, ktorá hrá myš, sa nechce vyspať s hercom, ktorý hrá mačku. Je bezradná. Opustil ju ten, ktorého miluje. Pár prichádza do divadla. Mačka zje myš. A v klietke páru, ktorý ide do divadla, sníva Irma o tom, že beží po sýrskej púšti. Má to všetko nejaký metafyzický význam, alebo sme všetci len bytosti stratené v prázdnom chladnom vesmíre, zúfalo túžiaci po láske a vysvetlení? Najnovší text dramatika a prekladateľa Petra Lomnického v réžii popredného slovenského režiséra Rastislava Balleka, tvorcu sugestívneho a vizuálne rafinovaného divadla.

 

Michaela ZakuťanskáM SEBE SÁM

réžia Jiří Pokorný

svetová premiéra 20. júna 2020 vo Veľkej sále

Stret generácií môže byť medzigeneračným dialógom, ale aj tvrdým stretom odlišných pohľadov na život a hodnoty. Snahou nadviazať organické vzťahy vo virtuálnej realite. Túžbou po ľudskom teple. Bojom s vlastnou pohodlnosťou, dopamínovou rýchlosťou sebauspokojenia. Ľahostajnosť voči realite a únik z nej už nie je viac únikom do vlastnej samoty a prírody, ale únikom do technosféry. Text na telo nášho súboru píše jedna z najmladšej generácie slovenských dramatikov a dramatičiek, spoluzakladateľka nezávislého Prešovského národného divadla, Michaela Zakuťanská. Uvedieme ho v réžii českého dramatika a režiséra Jiřího Pokorného, ktorého dramatické texty aj inscenácie sú označované za prvú vlnu coolness v Čechách.

__________________________________________________________________________________

A ešte malé vybočenie hneď na úvod sezóny. Renomovaný nemecký dramatik Roland Schimmelpfennig sa už piatykrát vracia na žilinské dosky. Po inscenáciách hier Žena z minulosti, Push up 1-3, SEČ a Ídomeneus uvedieme slovenskú premiéru jeho hry Deň, keď som ja už viac nebol ja v réžii Eduarda Kudláča. Hra mala len nedávno, v januári 2018, premiéru v divadle Deutschestheater v Berlíne.

 

Roland Schimmelpfennig DEŇ, KEĎ SOM JA UŽ VIAC NEBOL JA

réžia Eduard Kudláč

slovenská premiéra 2. novembra 2019 vo Veľkej sále

Bežná rodina a jej bežné ráno. Rodičia a dve deti. Zobudiť sa, vypiť kávu, bozkať deti, ženu, odísť do práce. Večer je ale všetko inak. Muž sa vracia domov, ale zároveň už sedí v kuchyni. Muži na seba hľadia, nikoho to neprekvapí. Nikoho neprekvapí ani druhá Žena. Dvojníci však robia veci inak. Možno tak, ako postavy vždy chceli. Rodina sa mení a otriasa, začína hra nových identít a nových príležitostí. Zrazu je rodinný život uvoľnenejší a veselší. Dvojníci spia nahí a nenávidený smrek na záhrade skrátka vypília. Rovnako ako identity postáv, prelínajú a prekrývajú sa aj časové roviny rozprávania. Hra o magickej premene každodennosti a bolestivých túžbach, ktoré v nej skrývame. Kam sme ochotní vykročiť, aby sme spoznali naše vlastné ja? A máme ho vôbec radi?